|
Düşük Yağ
İçerikli Diyetler Zayıflatmıyor
Amerika Birleşik Devletlerinde bugüne dek yapılan en
büyük diyet çalışması düşük yağ içerikli diyetin etkisiz
olduğunu gösterdi. Amerikan Sağlık Bakanlığınca
desteklenen Women’s Health Initiative (Kadın Sağlığı
İnsiyatifi) Çalışmasında yaşları 50-79 arasında olan
49000 kadının yarısına diyet yapmaları yarısına ise
herhangi bir diyete bağlı kalmamaları önerildi. Diyet
yapanlara her gün gazetelerde yazıldığı gibi kırmızı et,
kızartma, sosis, tereyağ gibi her çeşit yağlı gıdayı
kesmeleri, bol sebze, bol meyve yemeleri, baklagil
tüketmeleri söylendi. Diyetisyenler hastalara yardımcı
olmak için diyet yapanları ilk yıl her üç haftada bir
daha sonra her üç ayda bir gördü. 8 yıl süren bu düşük
yağlı diyet sonucunda diyet yapanlar ile yapmayanların
kalp krizi, bypass ameliyatı, felç geçirme oranları
tamamen aynı idi. Üstüne üstlük önceden zannedildiğinin
aksine düşük yağ içerikli diyet yapılması meme kanseri
ve kalın barsak kanseri için koruyucu değildi. Diyet
yapanlar diyetin ilk aylarında gayet iyi kilo
vermelerine rağmen, diyetin üçüncü yılında sadece 1 kilo
verebilmişler, hiç diyet yapmayanlar ise bu sürede 0,6
kilo almışlar idi. Et, salam, tereyağ vs gibi yağlı
yiyeceklerin yenilmemesinin 3 yıl sonunda kötü
kolesterolu (LDL) 10 puan düşürdüğü görüldü. En hafif
kolesterol ilacı bu dönemde kötü kolesterolu 30 puan, en
kuvvetli kolesterol ilacı kötü kolesterol LDL’yi 120
puan düşürebilir. The New York Times Gazetesinin 8 Şubat
2006 tarihindeki haberine göre bu araştırmanın (kanların
alınması, laboratuar tetkikleri, personelin ücretleri
vs) maliyeti 415 milyon dolar tuttu. Bu yüzden the New
York Times bu araştırmayı diyet araştırmalarının Rolls-Royce’u
olarak nitelendiriyor.
Endokrinoloji ve Metabolizma Uzmanı Doç. Dr. Selçuk Can
bu en kapsamlı diyet araştırmasının sonuçlarının
şaşırtıcı olduğunu ancak gerçekleri yansıttığını
söyledi. Araştırmanın sadece menopoza girmiş olan
kadınlarda yapılması, çalışmada hastalara verilen
diyette tuz tüketiminin sınırlanmaması, kırmızı et
yasaklanırken, zeytinyağına ağırlık verilmemesi bu
çalışmanın birkaç zayıf noktasını oluşturuyor. Ancak
çalışmanın verdiği mesaj oldukça net: “Dengeli beslenin,
kırmızı eti ve yağı kesip, sebze, meyvayı arttırın”
tavsiyesi ne kilo vermede bir işe yaramıyor ve sağlıklı
kadınları kalp hastalığından korumuyor. Bu tavsiyeler
sağlıklı kadınlar için gerekli, bu araştırmayı okuyan
kalp hastalarının diyetlerini terk etmemeleri önemle
gerekiyor. Araştırmanın sonuçları oldukça bilimsel.
Bilim aslında karmaşık ve erişilmez değildir. Örneğin
kullandığınız cep telefonu bilimin direk günlük
hayatınıza yansımasıdır. 1980’li yıllarda cep telefonu
yoktu. 1990’lı yıllarda bilim adamları cep telefonunu
icat etti ve şimdi cep telefonları her yerde. Bol sebze
meyva yiyip, yağ ve kırmızı eti kestiğiniz halde
zayıflayamıyor veya verdiğiniz kiloları koruyamıyorsanız
bu bilimsel çalışma yaptığınız düşük yağ içerikli diyet
ile bunu başarma şansınızın olmadığını gösteriyor. Doç.
Dr. Selçuk Can dengeli beslenme diyeti ile hiç diyet
yapmayanlar arasında uzun vadede kilo, kolesterol ve
kalp hastalığı açısından önemli fark olmadığının
görüldüğünü bu yüzden dengeli beslenme lafının tarihe
karışacağını ileri sürdü. “Ben gerek üniversitede gerek
muayenehanemde bazı medyatik diyet uzmanları tarafından
dengesiz diyet olduğu ileri sürülen düşük karbonhidratlı
diyeti kalp, tansiyon ve kolesterol sorunu olamayan
obezite hastalarına uyguluyorum ve herhangi bir yan
etkisini görmedim. Klasik olarak Türkiye’deki hemen
hemen her obezite hastasına verilen düşük yağ içerikli
diyetin başarısız çıkması bazı uzmanlar tarafından tuu-kaka
denilen ve çok zararlı bulunan Atkins veya Southbeach
Diyetlerini ön plana çıkaracaktır. Bu diyetler
tarafımızdan Türk gıda gamına adapte edilip
uygulanmaktadır.”
Amerika Birleşik Devletlerinde yapılan bu kapsamlı diyet
araştırması tıp doktorları yönetiminde yapılmıştır. O
yüzden zayıflamak isyetenlerin öncelikle bir
endokrinoloji ve metabolizma uzmanına danışıp, gerekli
testleri yaptırması ve uygun diyet stratejisini
belirlemesi gerekir. |